En blogg om scrappbooking, stickning, lite virkning och fotografering.

torsdag, oktober 6

Gessokladd


Mitt första test med Gesso, egentligen en färg som konstnärer använder underst på sina dukar om jag har förstått det hela rätt. Fungerar som en grundfärg som kan ge lite struktur om man vill.
Eftersom jag bara ville testa kände jag inte för att lägga över 300kr för svart gesso från Uppsala färg, kollade jag Panduros utbud och fick tag på en vit och en svart för ungefär samma summa.

Sen var det bara att börja kladda och leka.
LOn är det första försöket och den har jag först lagt ett vitt lager, lite tjockare på vissa ställen, stämplat med en swirvel,värmt så det torkat och på vissa ställen bubblat upp lite. Efter det kladdade jag dit lite distressfärg, sprayade på egengjord mist, satte dit korten bland annat med tissuetape, målat dit svart gesso runt och sedan lite "vanlig" dekoration.

2 kommentarer:

  1. Snygg LO du gjort - bilderna kom verkligen fram! Kul att du sen hittade vit gesso till slut, och bra att det fanns i mindre burkar... Vi ses!

    kramar

    SvaraRadera
  2. Gecko har jag aldrig testat...låter spännande att få kladda loss ;)

    SvaraRadera